azoren2017.reismee.nl

Woensdag in Lissabon

Als eerste gaan we op zoek naar een ontbijtje. Behalve een fles water hebben we geen eten meer. Net om de hoek zien we een leuk klein zaakje. Naast toast, eieren, koffie en jus d' orange hebben ze ook allemaal lekkernijen. Zoals het bekende pastel Nata. Een kuipje van een soort deeg gevuld met gele room. Mmmmmm die smaakt heerlijk.

We klimmen (heel veel trappen) de heuvel op naar Castel São Jorge. Dit schijn je te moeten zien. Het is niet zo heel vroeg meer en dat merken we. Er staat een enorme rij voor de kassa dus dat gaat zeker een uur duren als het niet langer is. En daar hebben we echt geen zin in. Morgen maar wat vroeger ons bed uit.

We lopen richting het centrum en stoppen bij een leuk koffiezaakje. De straat loopt hier zo schuin af dat de poten van de stoelen aan één kant langer en schuiner zijn. Zo zit je toch nog recht. Na een heerlijk bakkie lopen we verder naar de beroemde elevator Santa Justa.Lissabon is gebouwd op zeven heuvels en vaak is het hoogteverschil enorm. Daarvoor zijn er veel liften die niet per se voor de toeristen zijn gebouwd. Bij deze lift staat ook een behoorlijke rij maar een foto is voor ons al voldoende. Na een paar straten met winkels nemen we de tram richting een winkelcentrum. Het laatste stuk moeten we lopen en we zien een prima zaakje voor een broodje. Vier pistoletjes met kaas en ham en vier drinken voor €8,20. Kijk, dat zijn Portugese prijzen! We komen hier niet om te winkelen maar om het dak op te gaan. Vanaf hier heb je 360 gr uitzicht over de stad. Het waait hier wel zo ontzettend hard dat je je camera amper stil kunt houden.

Als de foto's gemaakt zijn, nemen we een taxi naar ons appartement. Onze buurvrouw om de hoek zit in haar deuropening aan een tafeltje met een fles Ginja (drank) en plastic shotglaasjes. Voor 1 euro per stuk kun je een glaasje bij haar kopen. En dat smaakt! Een soort kersenlikeur met 16% alcohol.

Even chillen, ons omkleden en we gaan uit eten. We zoeken niet ver want hier in Alfama zijn genoeg restaurantjes. We gaan voor vis en Rowin voor kip. De ober die eerst wel aardig lijkt wordt een beetje irritant. Erg aansmeerderig en Rowin krijgt zijn eten wat later. Laat hij nou net de meeste honger hebben. En als het dan komt, wordt hem zalm voorgezet. Nee ober, hij heeft 'chicken' besteld. Niet veel later komt dan eindelijk zijn eten en het smaakt ons allemaal prima.